ritopdracht.nl: platform voor chauffeurs

Vanaf november staat Ritopdracht.nl online. Het is de bedoeling dat het dé site voor bus-, vrachtwagen- en taxichauffeurs gaat worden.

Met vacatures, nieuws,cao’s, een webwinkel en een aanbod aan cursussen en opleidingen. Oprichter Michel van Doorn: “De term ritopdracht is een begrip in vervoersland. Mijn ideaalbeeld is dat in de toekomst iedere chauffeur hier terecht komt voor vacatures, contact met collega’s, vakbenodigdheden, opleidingen en nieuws.”

Ervaring in de uitzendbranche heeft Van Doorn nog niet. Hij deed de hotelschool, had een eigen restaurant, werkte als hotelmanager en startte samen met een partner een inkooporganisatie voor horecabenodigdheden. De laatste paar jaar werkt hij als buschauffeur, nadat hij gedwongen was zijn werk met de inkooporganisatie te stoppen. “Ik heb ooit mijn groot rijbewijs gehaald, just for fun. Dat kwam goed van pas” Hij startte met Ritopdracht.nl omdat de zelfstandigheid van het eigen bedrijf blijft trekken. Vooralsnog voert hij zijn bedrijf naast zijn baan als internationaal touringcarchauffeur. Zodra het bedrijf voldoende continuïteit heeft, zegt hij zijn baan op.  Met pijn in het hart, want: “Het blijft waanzinnig stoer om in zo’n bus te rijden.” In de afgelopen jaren heeft Van Doorn zijn netwerk opgebouwd onder chauffeurs en bedrijven, met name in het busvervoer. Hij haalde daarnaast zijn brevetten om opleidingen te mogen verzorgen voor het CCV, de verplichte bijscholing voor chauffeurs.

Michel van Doorn, RitopdrachtOp- en uitbouwen
Vanaf het moment dat de site live ging in november, hebben zestig chauffeurs zich ingeschreven en kwamen de eerste vier vacatures binnen. Van Doorn: “Ik ben nog aan het proefdraaien en zet de laatste puntjes op de i.” De bedoeling is de site steeds uit te bouwen. De webwinkel met beroepsgerichte artikelen maakt onder andere dat de site beter gevonden wordt, is de overtuiging van Van Doorn. Daarnaast moeten actuele informatie voor de doelgroep, een aanbod aan opleidingen, social media voor contact met collega’s en op termijn wellicht een maandblad, chauffeurs aan ritopdracht binden. Ook een app voor de smartphone is onderdeel van de plannen, chauffeurs zijn immers vaak onderweg. “Ik heb zoveel ideeën, die bespreek ik en luister vooral naar wat belangrijk is voor chauffeurs.” Een eerstvolgende stap is adverteren. “Als de site helemaal 100 procent in orde is, ga ik aan de gang met advertenties met google adwords.” De ambitie is om gefaseerd te komen tot een landelijk opererend bureau, met meerdere (virtuele) vestigingen.

Vertrouwen
Vertrouwen en eerlijkheid zijn kernwoorden voor Van Doorn. “Er is natuurlijk de laatste tijd veel in het nieuws over malafide uitzendbureaus. Vertrouwen opbouwen doe ik door snel te reageren op cv’s die binnenkomen. Ik voer gesprekken met chauffeurs die zich inschrijven, en kijk of ik ze kan plaatsen bij één van de bedrijven in mijn netwerk.  Dan ga ik aansluitend nog eens bij dat bedrijf langs om te vragen hoe het gegaan is, en vertel ik wat Ritopdracht.nl allemaal nog meer kan betekenen. Zo laat ik zien dat ik serieus met mijn zaak bezig ben en goede mensen lever. Mijn uitgangspunt is:  liever twee tevreden klanten dan vijftien matig tevreden.”  Een chauffeur die via ritopdracht komt, moet eerlijk zijn en enthousiasme voor het vak uitstralen. “Ik ben dat zelf ook. Ik wil dat de mensen die via mij aan het werk gaan kunnen wat ze zeggen en plezier in het vak uitstralen.”

Seizoensgebonden
De achtergrond van de ingeschreven chauffeurs is verschillend. Van studenten tot 65-plussers, chauffeurs die al dan niet tijdelijk zijn ‘uitgerangeerd’ omdat ze drie keer een tijdelijk contract hebben gehad. Of vrachtwagenchauffeurs die zich willen omscholen voor de bus. De arbeidsmarkt voor chauffeurs is nu lastig, vooral voor buschauffeurs. Het seizoen loopt van april tot pakweg oktober. Door de crisis is er juist behoefte aan flexibel personeel, denkt Van Doorn. “Een werkgever zal niet kiezen voor iemand in loondienst, als er vaak onvoldoende ritten zijn voor iedereen. Maar als er werk is, moet dat toch gedaan worden. Dan is het logisch voor een payroll- of uitzendkracht te kiezen. Werkgevers zien het ook als een langere proeftijd.”

Backoffice uitbesteden
Van Doorn heeft ervoor gekozen de backoffice en payrolling uit te besteden aan het Payroll Service Center (PSC). “Die kennis heb ik niet voldoende en ik wil me vooral focussen op werving en selectie. Payrolling is een stuk extra service naar de klant, naast alleen vacatures plaatsen. Een andere reden voor uitbesteding is dat ik het financiële risico niet wil lopen. Ik heb gekozen voor het PSC omdat ik daar een goed gevoel bij heb. Als je een mailtje stuurt, wordt er direct gereageerd en actie ondernomen. Dat vind ik prettig.”

Meer informatie: ritopdracht.nl

Interview: Mariëlle de Groot